20 juni: Schaapjes tellen op de 55

SONY DSC

En dan is het tijd voor afscheid in Flåm! Na weer een nacht met veel regen, zijn we op tijd op en na het ontbijt en lekker douchen, gaan we de camper klaarmaken voor vertrek. We dumpen het afvalwater, Albert leegt de toiletcassette en we nemen drinkwater mee. We zien dat de Noren voor ons ook flessen water vullen, wat ik eigenlijk wel begrijp, want het water in de supermarkten is best duur en niet in kleine flesjes te krijgen. Wij zijn gewend aan flesjes van 17 cent bij de Aldi 🙂

Als alles vertrekklaar is, parkeren we de camper weer en gaan we gedag zeggen bij de buurtjes. Zij zijn ook zo goed als klaar en we nemen de laatste spullen mee uit de koelkast, want zij hebben verder alleen nog hotels op hun route. Na een kop koffie, zoenen en een hand, vertrekken we dezelfde kant op. Wij rijden nog een keer door de 25 kilometer lange tunnel naar Laerdal en bewonderen nogmaals het blauwe licht dat om de zoveel kilometer de automobilisten moet afleiden zodat ze niet in slaap vallen. Het is me toch een eind tunnel!

Voorbij Laerdal nemen onze vrienden de 52 en wij steken het Sogneford over naar Sogndal, waar we bij een klein winkelcentrum stoppen. We kopen bij de Spar verse groenten om vanavond in de nasi te doen, natuurlijk weer van die lekkere yoghurt en een voorraadje cola zero. Tot slot gaan er verse broodjes, druiven en aardbeien mee. Die laatste zijn drie keer zo duur als in Spanje, maar zó lekker! Ik kan het niet laten. Net voorbij Gaupne, ook al zo´n schitterend aan het fjord gelegen dorp, stoppen we op een picknickplaats waar we een paar foto´s maken en een hapje eten. Albert maakt kippensoep warm, terwijl ik de aardbeien schoonmaak en een half uurtje later gaan we na de afwas tevreden weer op pad.

Ons doel voor vandaag is de Sognefjellet, de volgende Turistveger, ook bekend als weg nummer 55, die in de winter afgesloten is voor het verkeer. De officiële route loopt van Gaupne tot Lom, maar ook daarvoor was het al prachtig om te rijden langs weer zo´n geweldig mooi fjord. Onze planning was om vandaag tot Skjolden te komen, maar toen we daar waren, waren we het nog lang niet beu. We genoten met volle teugen van de prachtige rit en na drie dagen stil staan, wilden we gewoon verder. We hadden tot dan toe prachtig zonnig weer en wellicht was dat ook zo gebleven als we in Skjolden op de camping hadden gestaan.

SONY DSC

Nu stegen we weer hoog naar de top van een enorme besneeuwde vlakte met ijsmeren en op meer dan 1400 meter hoogte is het niet zo gek dat je gewoon weer door de wolken rijdt. Het is prachtig, maar het lijkt wel heel veel op de Hardangervidda en de Aurlandsfjellet. We vinden het dan ook leuk om weer te dalen en weer groen te zien. Het grappige is dat we onderweg wel veel schapen tegen komen, ook gewoon midden op de weg. Gekke beesten 🙂 De moederdieren hebben allemaal een belletje om.

Als we bij Lom aankomen, stoppen we op Lom Camping. De man vertelt ons dat hij wel plaats heeft, meer niet met elektra. Daar hebben we eigenlijk niet zoveel zin in, dus rijden we door naar Gjeilo Camping in Skjåk, die sowieso al op ons lijstje stond. Lom is een kruispunt van diverse wegen naar grotere plaatsen en het was er DRUK. Je moet ervan houden, maar wij waren na Flåm wel toe aan wat rust. En zo staan we hier dus bijna moederziel alleen op een mooi groot veld, met achter ons tussen de bomen een paar caravans en een camper, volgens mij allemaal ook Nederlanders. Ook in de huisjes zitten wat mensen, maar verder is het stil. Tenminste, inmiddels, want zo tussen zes en acht hebben hier heel veel kinderen van rond de 12 jaar volop rondgefietst, gerend en gebarbecued. Ook kwamen er veel ouders om hen te halen, dus wij denken dat het een fietstocht van school of zo was met afsluiting hier. Was erg gezellig om te zien! Al die Noren zijn echt wel voorbereid op de kou he? Wij lopen nog in een t-shirt met vest, zij hebben allemaal goede outdoorkledij, mutsen op en vaak nog handschoenen aan. En zodra het 15 graden wordt? Dan lopen ze in de korte broek en t-shirt.

Terwijl zij hier lol hadden, maakten wij samen een lekker maaltje. Albert zorgde voor het marineren van de saté, gemaakt van varkenshaas die we in Duitsland al kochten en deed daarna een dutje. Toen ik begon aan het koken van rijst, de saté ging maken en een eitje bakte, sneed hij de paprika, prei en een uitje. Uiteindelijk werd het een heerlijke nasi met saté, koningsmaaltje!

Het mooie weer van de eerste week laat ons in de steek. Ik zie nog steeds een blauwe hemel hier, maar ook geregeld wolken, maar het waait hard en we hebben toch vaak een bui regen. We lopen nu een dag voor op schema, we merken dat we de geplande 2 uurtjes rijden op een dag gewoon te weinig vinden. Maar eens kijken wat we de komende dagen gaan doen, maar ik denk dat de planning een beetje op z´n kop gaat 🙂 We gaan de zon opzoeken en willen voorlopig even geen besneeuwde hoogvlaktes meer zien. Iemand tips??

Camping: Gjeilo Camping in Skjåk (bij Lom). Zalige rust in de natuur en toch in de buurt van een dorpje. Aan een mooi meer met eigen strandje en geweldig uitzicht. Mooi sanitair. Keurig netjes. Totaal 200 NOK met elektriciteit en eindelijk goed werkend WIFI. En de TV doet het ook nog.

Klik hier voor de foto´s van vandaag.

6 gedachten over “20 juni: Schaapjes tellen op de 55

1. Weer hele mooie foto’s, en wat ’n sneeuw daarboven, kan me voorstellen dat je genoeg sneeuw gezien hebt en vermoeiende ritten voor de chauffeur.
    Lekker dinertje gemaakt!

2. Mooi inderdaad die foto’s met dat ijsmeer, prachtig!! En iedere dag is het bij jullie genieten van een “koningsmaal”, heerlijk!!

Wij vinden het erg leuk als je een reactie plaatst!