17 juni: Topdag in Flåm

SONY DSC

Daar zitten we dan in Flåm, waar we vanavond met acht man sterk hebben gebarbecued in een miezerig regenbuitje onder de luifel van onze camper. En gezellig! Vreselijk gelachen en terwijl ik dit schrijf en we nog met zes man over zijn, is dat lachen nog niet over.

Acht? Ja! Want terwijl wij vanmorgen vertrokken vanuit Hovet, na een erg koude nacht, waarin ik van ellende midden in de nacht opstond om een pyjama aan te doen en na een uur Facebooken toch maar weer in slaap viel, waren er nog twee onderweg. Niske en Frank zijn al jaren bevriend met Bram en Trees en zij toeren nu met zijn vieren hier rond en al maanden weten we dat ze hier op ons zouden wachten. Maar dat ook de Marian, Niske´s zus en haar man Wilfried kwamen, was een verrassing. Zij wonen al zes jaar hier in Noorwegen en hadden er de rit van bijna twee uur voor over om er vandaag bij te zijn.

Wij stopten na weer zo´n geweldig rit over de 50, hoge bergpassen, onwijs lange tunnels en een mooie hoogvlakte in het dorpje Aurland waar we op bestelling van Bram en Trees vlees en nog wat andere dingen haalden voor de barbecue van vanavond. Het was heerlijk weer, met nog volop zon, maar het werd al wat minder toen we richting Flåm reden. Het was maar een korte rit tussen die twee dorpen, maar wel weer een mooie met uitzicht op het bekende fjord. Vooraan lag de MS Rotterdam en aan de kade de Norwegian Jade. Wat een kastelen zijn die cruiseschepen!

SONY DSC

Bij de camping was het filevorming en vertraging. Ik sprong er alvast uit om in te checken en daar zag ik Frank en Niske al wachten. Na de begroeting konden we al snel naar onze plaats, want ook bij de receptie wisten ze al dat die mensen van het vakantiehuis gasten zouden krijgen met een camper. Ik had dan ook het hele gebeuren hier al rond de jaarwisseling geboekt. Zij zitten met zijn vieren in een groot zespersoons vakantiehuis, dus er is ruimte genoeg voor ons allemaal. Na de gezellige lunch waarbij ook Marian en Wilfried aanschuiven, gaan we aan de wandel. De sportievelingen, de dames van Dalen met hun mannen gaan een stuk de berg in, wij met zijn vieren vinden het cruisegebeuren en de trein hier dicht genoeg bij. Wel gaan we nog met het lullige treintje mee, wat ons wel de kans geeft om het kerkje van het dorp van binnen te gaan bekijken.

We bekijken hoe mensen met tenders van en naar de MS Rotterdam worden gevaren en bezoeken wat souvenirsshops. Allemaal dezelfde vesten, jassen, mutsen, sokken en weet ik wat nog meer. Lekkere sloffen had ik al gevonden in Aurland. Maar wat hebben we gelachen! Al die Aziaten met hun telefoontjes en zelfs zo´n soort vintage Kodak-camera, waar Albert natuurlijk doodnuchter zijn commentaar oplevert. Ze maken met zes man dezelfde foto en wij vragen ons af of ze die niet gewoon kunnen Airdroppen aan elkaar of zo. Als zo´n meisje Albert bijna van een bankje schoffelt om haar vriendin die aan de trein hangt op de foto te kunnen zetten, zijn de rapen gaar. Hij gaat zich met al die meiden bemoeien, gewoon in het Nederlands en ze nemen hem nog serieus ook. Wij gieren het uit van het lachen als we die droge kop zien en hij ze aanwijzigingen geeft voor de beste poses. Beetje rechts, beetje links, say cheese en dat allemaal bloedserieus. Met Trees aan de trein gaat het niet zo lekker trouwens, die kan niet poseren, alleen maar krom liggen van de lach. Heerlijk volksvermaak, zeker als we zien dat de meiskes Albert zo leuk vinden, dat ze foto´s van hem gaan maken 🙂 En dan laten ze die ook nog ter goedkeuring aan hem zien. Moet niet gekker worden hier.

Rond een uur of half zes zijn we allemaal weer terug en kan ik de was uit de machine in het huis halen en stop ik die in de droger van de camping. De tweede was staat aan en komt uiteindelijk vanavond op het rekje hier op de overloop. Omdat het na een paar bijna droge uurtjes, waarin het trouwens helemaal niet koud is, weer wat miezert, draaien we de luifel van de camper open en trekken we de picknicktafels van het huis erbij. De buurman, ook Nederlander, kijkt zijn ogen uit als hij ziet wat er ineens aan eten en drinken gesjouwd wordt. Maar wij vinden het prima, we eten er met zijn allen lekker van en zoals gezegd, super gezellig. Vooral Niske verzucht net dat ze een geweldige dag heeft gehad, want zij ziet haar zus ook niet zo vaak en dat was een bijzondere gelegenheid. Al met al, genoten met z´n allen!

Schermafbeelding 2017-06-17 om 22.46.43.png

Camping: Flåm Hostel & Camping. Mooie terrassencamping, waar wij een prachtige rustige plek hebben naast het huis waar de anderen zitten. De omgeving valt op door de prachtige bloemen en planten en als we van Marian horen wat die hier kosten, snappen we wel dat mensen er heel zuinig op zijn. Betaald: 285 NOK per nacht, inclusief stroom, goed WIFI.

Klik hier voor de foto´s van vandaag.

8 gedachtes over “17 juni: Topdag in Flåm

1. Wat een vrolijke foto’s! Gezellig hoor, zo met zijn allen. Wat lijkt die mevrouw met donker haar op Saskia, is dat soms de zus van Albert?

Wij vinden het erg leuk als je een reactie plaatst!