30 juni: Mora, gezellig!

IMG_3214

Zweden is ons echt gunstig gezind! Hoewel ze voor vandaag bewolking hadden ze voorspeld, begint de dag met heel wat blauw in de lucht. Het waait wel stevig, maar we zien hier gebeuren wat ook vaak in Spanje het geval is: de wind blaast de wolken weg. Nu, om zeven uur in de avond is de hemel strakblauw en is er geen wolkje meer te bekennen. En als je dan ook nog een berichtje krijgt van Jane, die eerder deze week vertelde dat de zon op vakantie zou gaan, dat het weekend er ook goed uitziet bij hen, kan de dag niet meer kapot. Ik zie zomaar een voorspelling van 24 graden voor morgen!

Ik ben zelden zo lui geweest als vanochtend toen ik mijn bed uit kwam, het was al bijna half tien! Ik ben gelijk uit bed gesprongen en onder de douche gegaan in de camper. Ze hebben hier prachtig sanitair en douchen is gratis, maar ik vind het zo lekker om meteen uit bed te poedelen. Na het ontbijt en de koffie, gaat Albert wel richting het toiletgebouw om frisgedoucht terug te komen en daarna moet hij nóg een keer op pad, maar dan met het smies toiletje. Lopend, want dat is niet handig op de fiets. Sowieso vindt hij dat fietsje niet echt wat en ik snap dat wel. Zelfs ik vind de afstand tussen zadel en trappers wel erg klein en hoger kan het niet, het stuur al sowieso niet. Als hij frisgeschoren terugkomt en ik ondertussen opgetut en geföhnt ben, meldt hij dan ook dat hij echt niet op die mini-fiets de stad ingaat hier. Ik had dat nog wel zien zitten, maar begrijp wel dat het voor hem helemaal geen doen is. Hij mist trouwens onze auto, ik vooral mijn fiets 🙂 Als ik ooit terug ga naar Zweden, gaan de fietsen mee!

IMG_3247

We gaan dus lopen, zo ver is het nou ook weer niet. We hebben geluk dat we helemaal aan deze kant van de camping staan, want hier zit een tweede ingang die alleen voor voetgangers en fietsers is. We komen aan de andere kant van de brug uit bij het Zorn Museum en lopen daarlangs de stad in. Wat een gezellige winkelstraat, vol mensen, winkeltjes, cafeetjes en de onvermijdelijke konditorei-bakkerij waar we weer gezellig koffie drinken en wat lekkers nemen. Omdat Albert zijn tondeuse is vergeten, krijgt hij bijna krullen. Normaal scheer ik het iedere drie weken, maar omdat hij onlangs met Walther mee naar Youssef is gegaan, was het nu nog langer geleden. We kopen dus een niet te dure tondeuse, waarbij meteen zo´n dingetje zit voor je neus- en oorharen, waar ik tegenwoordig bij gebrek aan goed zicht, ook mijn wenkbrauwen bijwerk. De helft van dat ding, wat ik dus wel had meegenomen, is vanmorgen in het toiletje gevallen. Ajakkes, nadeel van zo´n kleine ruimte, altijd de klep dichtdoen als je het kastje opent.

We stappen ook een apotheek binnen, want door de kou en vooral Alberts pijnlijke enkel, is hij veel sneller door zijn Tramadol heen gegaan als anders. Hij heeft niet heel veel meer en we proberen of we dat zonder recept kunnen krijgen. Dat kunnen we natuurlijk wel vergeten, dus nemen we voor de zekerheid een doosje Iboprofen en Paracetemol mee, al heb ik ook nog een flinke pot Tylenol (de Amerikaanse versie) aan boord. Maar die gebruik ik zelf ook nog, want overdag gaat het goed, maar ´s nachts plaagt die spier bij mijn rib me nog steeds behoorlijk als ik niks inneem.

IMG_3217

We wandelen wat rond en zien dan een restaurant bij het spoor wat er leuk uitziet. Binnen zien we echter een enorme rij mensen en het ziet er muf en donker uit. We gaan dus weer en lopen langs het haventje richting het Zorn Museum, waar we vanmorgen ook een bord zagen staan dat er een café bij zou zijn. Dat is er, maar ook hier weer aan de toonbank afhalen of bij een buffetje, geen bediening aan tafel. Het doet ons aan Australië denken, blijkbaar werkt het hier gewoon overal zo. We nemen allebei een stevige salade, Albert met kip en ik met gegrilde zalm en die smaakt prima! Een broodje erbij en we kunnen er weer een tijd tegen. Door de museumtuin wandelen we weer naar de camping, we zijn een beetje cultuurbarbaren, dus het museum zelf slaan we over. Natuurlijk zien we wel op diverse plaatsen het leuke rode Dalarna Paardje, symbool van deze regio én van Zweden, wat ook hier in de buurt gemaakt wordt.

Op de camping zitten we een tijdje buiten, maar uiteindelijk wordt het koud uit de zon. Terwijl de buurvrouw het koude meertje induikt, ben ik in staat om mijn vest te pakken. Duidelijk wat anders gewend 🙂 Het is ook stil buiten, er zijn veel campinggasten vertrokken, maar we verwachten vanavond ook wel weer veel nieuwe. Rond etenstijd zijn er ineens toch weer veel kinderen in de speeltuin en ook wel wat zwemmers. De jet-ski´s en speedboten aan de andere kant van het meer zien er superleuk uit en over de brug rijdt heel wat verkeer wat Albert altijd weer leuk vindt.

IMG_3233

Ik heb een praatje met Annouk die begonnen is aan het Amerikablog voor hun reis en met Hendrika die blij meldt dat haar moeder ook veel baat blijkt te hebben bij de CBD-olie. Ze slaapt weer beter en is lekker ontspannen, wat met Parkinson niet altijd meevalt. Het doet me goed om te horen! Tenslotte warm ik een pak lekkere tomatensoep van Unox op, met gewoon Nederlandse balletjes. Als toetje eten we van die lekkere zoute ronde crackers van Wasa met aardbeienjam. En nu kijken we Tour de Jour, leuk dat dat weer begonnen is. Ze zitten in Breda aan de Haven en het is leuk om te zien hoe dorpsgenoot Stef Clement (ook minstens 180 dagen per jaar weg van de May) prima zijn bijdrage levert. Lekkere prater is het! Prachtig verhaal over de dopingcontroleurs, het Duitse echtpaar met de Duitse herder 🙂

Morgen op naar Uddeholm, naar de buurtjes van 12 jaar lang!

Klik hier voor de foto´s van vandaag!

2 gedachtes over “30 juni: Mora, gezellig!

  1. Mooie foto’s, zag zelfs een Victoria!
    Vervelend dat je nog steeds last hebt van die spier en Albert van z’n enkel.
    Zal een leuk weerzien zijn bij de oude buurtjes, veel plezier daar!
    En gelukkig mooi weer nu!
    Genieten ! 😘🌞🕶😎

    Like

  2. Nou dat klinkt allemaal weer heel gezellig! Wil jij nog even laten weten Monique waar ik het beste CBD olie kan kopen? 5% toch??
    Doe morgen de groetjes aan je ouwe buurtjes!😘😘

    Like

Wij vinden het erg leuk als je een reactie plaatst!

