21 juni: Genieten van boerenland

SONY DSC

Gisterenavond, na die lekkere nasi, zat ik er ineens even helemaal doorheen. Het was natuurlijk een druk weekend, maar ik voelde me vooral heel erg rot door de kou ineens. Ik was bang voor hoe Albert het hier zou hebben met zijn OPS (voor het wie het niet weet: Albert heeft Organisch Psycho Syndroom, beschadigd zenuwstelsel) maar die redt het eigenlijk prima op de nog steeds pijnlijke enkel na. Blijkbaar is de luchtvochtigheid hier nog steeds heel laag, ondanks dat je altijd wolken en sneeuw ziet en het ook elke dag wel regent. Nee, ik ben degene die chagrijnig wordt van het steeds binnen zitten, ik krijg stijve botte en ik mis de zon. Ik heb dan ook even een heel vervelend uurtje gehad waarin ik maar niet meer warm kon worden en niks meer leuk vond.

Ja, je kan het verwachten als je naar Noorwegen gaat en ja, er zit een kachel in zo´n ding. Maar eigenwijs als we zijn, zetten we die veel te laat aan, omdat we in ons hoofd nog steeds op zomervakantie zijn. Die knop moet dus gewoon om, want het is hier ´s avonds en ´s nachts gewoon kouder dan het bij ons in de winter is. Terwijl de Noorse kinderen hier buiten spelen met dikke mutsen op en wanten aan, zitten wij nog in een koude camper. Dus gaat de kachel aan, douche ik me met lekker warm water en trek ik mijn nieuwe pantoffels aan en een lekkere warm huisjurk/nachtjapon. Zo ga ik ook de nacht in en halverwege is het zo warm, dat ik weer bloot onder het dekbed duik. Lekker! Ik ben helemaal opgeknapt.

Schermafbeelding 2017-06-21 om 15.02.00.png
Terwijl ik even op mijn telefoon kijk, zie ik dit berichtje op de groep Passie voor Noorwegen. Ha, dat is leuk! Dus nadat ik weer een warme douche neem in een deze keer heerlijk warme camper en het ontbijt achter de rug heb, maak ik een praatje met Ad en Marianne die hier maar liefst drie maanden deze camping als uitvalsbasis gebruiken. Als Albert er ook bij komt, hij douchte in het sanitairgebouw van de camping, praten we nog even door en daarna vertrekken we. We legen alleen het toilet, de rest kan later wel.

We rijden door het drukke toeristische dorp Skjåk en zien later dat Bismo nog veel meer campings heeft. Leuk plekje! Sowieso genieten we van deze weg, de 15, die helemaal ons ding is. Veel boerderijen, we zien nog melkbussen langs de weg, koeien in het land en we komen zelfs een melktruck tegen. Cor en Ingrid, we zien jullie hier al helemaal toeren. Idaho, Montana en Oregon, allemaal op één dag. Want hoe verder we gaan, hoe woester de rivier de Otta wordt en ja, we gaan weer klimmen. We moeten weer een pas over, deze keer de Strynfjellet, maar de weg blijft wel mooi breed en goed begaanbaar in tegenstelling tot alle smalle bergpassen die we al gehad hebben. We komen op een gegeven moment in een gebied waar je zo elk moment een eland of een kudde rendieren verwacht. Veel mossen, huisjes met van die grasdaken, naaldbomen, heel apart. Overal staan ook waarschuwingsborden voor elanden, maar het is bij ons altijd hetzelfde. In Australië verwachten we achter elke boom een kangoeroe, in Canada een beer en hier is het ook alleen maar schapen. Alsof we die al niet genoeg zien!

SONY DSC

We hebben al voor de klim getankt, wat jammer is, want we zien dat de diesel hier aan deze kant van de pas zeker 20 cent per liter goedkoper is. Na de afslag richting Geiranger, waar het bekendste fjord van Noorwegen is en dus ook veel cruiseschepen liggen, daalt de weg heel snel met diverse tunnels. In elke haarspeldbocht staat wel een bus met toeristen foto´s te maken en we krijgen al de kriebels van die drukte. Wij rijden door, richting Stryn, waar we weer in landbouwgebied komen. Het valt ons op dat er veel boeren aan het maaien zijn, terwijl het weer daar in onze ogen gewoon echt niet goed genoeg voor is. We vragen ons af of hier alles veel natter ingekuild wordt dan bij ons. Je ziet ook alleen torensilo´s en pakken liggen, geen kuilen. In Stryn doen we boodschappen in een hele mooie grote supermarkt. We kunnen weer een paar dagen vooruit.

Aan de hand van reviews op diverse blogs en sites, kiezen we vandaag voor Sande Camping in Loen. Ik wil een dag minder uren rijden en op tijd aankomen, want ik kom nergens anders meer aan toe dan foto´s en bloggen voor het bedtijd is. Vandaag wil ik de rust om de was te doen.

IMG_2890

Het is nog best een eind rijden vanaf Stryn over een hele bochtige smalle weg, waar we ook weer touringcars tegenkomen die hier blijkbaar naar de gletsjers in de buurt komen kijken. Ik krijg al de koude rillingen als ik het woord gletsjer hoor eerlijk gezegd. Vandaag is het bewolkt, met af en toe een flauw zonnetje en een graad of 13. Ik hoor hier zeggen dat slecht weer niet bestaat, wel slechte kleding en zo is het misschien wel. Maar ik zou zó blij zijn met een paar uurtjes zon per dag. Enfin, we kiezen hier voor een plek onderaan het water, terwijl we gevraagd hadden om een plek dichtbij de wasserette, want het is tijd om ons beddengoed te wassen en er is ook weer genoeg kleding voor een flinke trommel vol. Maar de plekken naast die ruimte, zijn behoorlijk drassig en slibberig, want mij op een flinke val komt te staan. Want terwijl Albert de camper achteruit op zo´n plek draait, wil ik achter de camper aanwijzingen geven om een picknicktafel te vermijden en zo vlak mogelijk te komen. Daarbij struikel ik over een grote kei die achter me ligt en val ik languit op de grond. Knie onder de blubber en omdat allebei mijn knieën al dagen pijn doen, heb ik zelfs met hulp van Albert moeite om overeind te komen. Gelukkig hebben mijn knieën en enkels geen verdere schade opgelopen, want ik niet kan zeggen van een van mijn ribben, want ik vermoed dat de scherpe steek die ik bij bepaalde bewegingen voel, van die val komt. Ik neem dan ook na de lunch aan de waterkant een paar Tylenols, mijn Amerikaanse pijnstillertjes en dan gaan we vol goede moed met twee was de heuvel op naar de wasruimte. Tjonge, wat een klim.

Er staan hier wel een grote professionele wasmachine, die toch drie keer moet draaien, maar er gelukkig maar een half uur over doet én een droger. Die laatste wil van geen kanten, de was blijft rondjes draaien, maar drogen, ho maar. Ik zit hier nu al een uur of anderhalf met een onderbreking in de cafetaria met een heerlijke kop koffie en worteltjestaart. Ik heb zelfs de eigenaar er al bij gehaald, die denkt dat ik misschien de verkeerde stand heb ingesteld, maar hij heeft er net zoveel verstand van als ik geloof ik. Inmiddels is Albert ook weer hier en hebben we besloten dat we straks eerst een lekker maaltje gaan scoren hierboven, voor we weer afdalen. Bij de camper hebben we geen WIFI, dus zet ik hier zo al het blog online en de foto´s zijn al ingeladen. In de camper kunnen we het verder wel af met de data op onze telefoon en de MIFI-router.

Morgen gaan we waarschijnlijk niet naar Geiranger zoals gepland, we zijn de toeristenbussen een beetje zat en willen van de drukste toeristische routes af. Het zou zomaar eens Ålesund kunnen worden en dan daarna via de mooiste bruggen van de wereld naar Kristiansund. Die Trollstigen geloven we wel, bochtjes draaien kunnen we in Spanje ook genoeg 🙂

IMG_2891

Deze camping ligt trouwens wel geweldig hoor! Aan een uitloper van een fjord met heel dichtbij de bekende Bødalsbreen, de gletsjer waar je alleen te voet dichtbij kan komen of met een bootje wat we hier geregeld voorbij zien varen. Niks voor ons dus. Maar wat is het onwijs mooi, dat gladde water tussen die hoge rotsen, met hier en daar een bootje wat voorbij komt! En terwijl we nog steeds wachten op de droger (die echt abnormaal langzaam is) hebben we hier een heerlijke schnitzel met steak fries besteld. De borden die voorbij komen zien er geweldig uit. Komt vast nog wel goed vandaag.

Klik hier voor de foto´s van vandaag. Natuurlijk volgt Polarsteps ons ook nog steeds!

 

7 gedachtes over “21 juni: Genieten van boerenland

  1. Mooi verhaal weer. De foto’s zijn een ietsie donkerder, dan dat we van jullie gewend zijn, maar het is natuurlijk ook een heel ander land dan spanje. Niet te vergelijken. Ik hoop dat je geen pijn meer heb door de val.
    Goeie reis verder.

    Like

  2. Het verhaal van de gevallen vrouw…….
    Jeetje Monique, in het vervolg wel wat voorzichtiger zijn.
    Mooi verhaal weer. Mooi land maar jammer dat het niet altijd zomerweer is.

    Like

  3. Heel herkenbaar de uitspraak dat het nooit te koud of te nat is, maar dat je er op kunt kleden 🙂 Noren zijn zo lekker praktisch ingesteld.
    Klinkt goed die camping zo aan het water. Trollstigen is inderdaad erg mooi de andere route die je beschrijft over de bruggen lijkt me ook geweldig!
    Is je was al droog 😉

    Like

Wij vinden het erg leuk als je een reactie plaatst!

