24 juni: Op zoek naar de zon

SONY DSC

 

Wat een gezellige man, die eigenaar van Tingvoll Camping. Hij kwam gedag zeggen en riep meteen dat we ook gerust morgen de camping konden betalen hoor. Maar daar houden we niet zo van, boter bij de vis, wat hier natuurlijk wel heel toepasselijk is aan het vissershaventje. Hij heeft liever 20 euro dan 200 NOK, want die kan hij gunstiger wisselen in Thailand. Aha, Thaise vrouw, met eigen massagesalon en afhaalkiosk op de camping, hoort bij hem dus. Net als zijn Deense kleinzoon van een jaar of 12, die verlegen buiten achter hem staat. We geven ze beiden een koelkastmagneet met het dikke mannetje en vrouwtje in klederdracht, wat we ook altijd in Amerika uitdeelden. Albertjes-en-Moniekjes, noemen we die.

Na een nacht met heel veel regen, schijnt gelukkig vanmorgen de zon. Wat ben je die regen snel beu zeg! We rijden om tien uur de camping af met maar één doel: beter weer opzoeken! Als we via de 70 naar Sunndalsøra rijden, ziet het er nog heel lekker uit. Ik zie zelfs mensen op een camping naast de weg lekker in de blote bast buiten zitten zonnen. Tjonge! Een stukje verder zien we ons eerste echte wild, twee hertjes, waarvan ik er één op de foto kan vangen, die ander is amper hoger dan het gras. Ook spotten we aan de andere kant van de weg nog twee kraanvogels, maar verder blijft het bij schapen, paarden en koeien.

We rijden door het smalle dal wat omlijst wordt door de hoge rotswanden van de bergen van het Dovrefjell Nasjonal Park en aan de andere kant de Innerdalen. Prachtige natuur met heel veel woest stromende watertjes, grote watervallen en water, water en nog eens water. Geen wonder dat dit land zo groen is. Het water komt in grote hoeveelheden uit de bergen, maar wat vervelender is, ook uit de lucht. Het regent weer flink en als we in Oppdal de tank hebben volgegooid, hebben we geen zin om ook nog in de stromende regen boodschappen te gaan doen. Ik maak een fout met het pinnen bij het tankstation en heb een wasbeurt bijgekocht blijkbaar. Als ik uitleg vraag, moet het meisje achter de kassa ook lachen, die camper past niet in de wasstraat. Ik krijg netjes mijn 199 NOK terug.

Het regent, het regent en het blijft regenen. Wanhopig kijk ik regelmatig naar de buienrader en ik zie dat het voorbij Dombås droger wordt. Daar gaan we dus heen! We volgen de snelweg E6, die in niets doet denken aan onze snelwegen in Nederland, Frankrijk of Spanje. Het is een prachtige tweebaansweg die aan weerskanten uitzicht biedt op het Dovrefjellpark, maar nu is het dal vele malen breder dan eerder op de dag. Het is een geweldige schakering van allerlei grassen en mossen in kleuren die je van tevoren niet bedenkt. Dit moet het gebied van de muskusossen en de elanden zijn, om over rendieren nog maar niet te spreken, maar om ze te zien moet je echt geluk hebben.

IMG_2938

Hoe verder we richting het zuiden komen, hoe meer blauw er aan de hemel verschijnt en het wordt zelfs warm in de camper achter het glas. In Dombås kijken we onze ogen uit, vanuit het niets doemt er een druk knooppunt op met winkels, restaurantjes en het bezoekerscentrum van het Nationale Park. Wij vinden achter de KIWI een parkeerplaats, naast het Tesla-oplaadstation en besluiten lekker zelf eten te gaan halen en op de camping te eten. Als we echter de KIWI uitkomen, lokken toch de hamburgers van Jafs! We eten er allebei eentje en drinken er een beker frisdrank bij. We werpen een blik op het mooie kerkje, maar willen de drukte uit. We zetten koers naar Dovre, waar we willen overnachten bij het Toftemo Hotel. Ik had het gevonden in een blog en het ziet er netjes uit daar. Ooit heeft er nog een Noorse koning overnacht met zijn vrouw en ja, dan blijf je natuurlijk belangrijk 🙂

Als ik me meld bij de receptie, hoor ik dat we maar moeten zien hoe lang we blijven en ook weer dat we bij vertrek kunnen afrekenen. Ze hebben hier wel vertrouwen in de mens. Mijn naam en nationaliteit is genoeg, meer hoeft ze niet te weten. Als ik vraag naar de WIFI code, zegt ze dat we gewoon een plekje kunnen zoeken, maar wel in de buurt van het gebouw als we WIFI willen. We rijden dan ook naar achter het hotel en zien dat de camping al erg druk bezet is, met name weer door stacaravans met grote voortenten en terrassen. Hier en daar staat er een camper tussen. Wij vinden een plaatsje recht voor de toiletten en douches, naast een paar mooie bomen en staan prima hier. Het enige wat in de weg staat, zijn die bomen, want daardoor hebben we geen ontvangst op de televisie.

IMG_2949

Albert is moe van de twee lange rijdagen en duikt een uurtje of twee zijn bed in, terwijl ik een rondje wandel langs het hotel en over de camping. Ik zie tot mijn verbazing kinderen spelen in het zwembad. Veel mensen zitten ook buiten in het zonnetje, bij een temperatuur van 14 graden. Wij zijn duidelijk koukleumen geworden in Spanje 🙂 Het is best lekker, maar voor de Noren is dit blijkbaar zomer. Wij willen eigenlijk gewoon nog wat warmer weer hebben. Morgen blijven we waarschijnlijk hier, even een dagje niks, lekker genieten van de rust, want het is een fijne plek. Mensen kijken, een dagje lummelen, een wasje draaien en even rusten. En dan maandag naar Lillehammer en van daaruit naar Zweden, waar we nog wat willen winkelen en een paar leuke stadjes bekijken. Noorwegen is geweldig, maar als je niet wandelt in de natuur, word je het alleen maar rijden toch een keertje beu. Ik weet dat sommige mensen hier jaren kunnen doorbrengen, maar voor ons wacht weer wat nieuws! Op een Facebookgroep over Zweden word ik op dit moment overladen door suggesties voor de komende week.

Morgen waarschijnlijk dus weinig te vertellen. Maar ach, dat geeft ook eigenlijk niks. Ik heb het weer naar mijn zin nu we lekker op tijd op de camping staan, ik bak lekker gehaktballetjes voor bij de geweldige broodjes die ze hier verkopen en douche uitgebreid op de camping, maar 20 meter van onze plek af. Ik heb zo het gevoel dat ik vroeg op bed lig en heerlijk ga slapen vannacht.

Klik hier voor de foto´s van vandaag.

2 gedachtes over “24 juni: Op zoek naar de zon

Wij vinden het erg leuk als je een reactie plaatst!

