16 juni: IJzige vlakten, lieflijke dalen

SONY DSC
Latefössen

Het regent, het regent, heel de nacht maar door. Gelukkig begon het wel al aardig op tijd, want naast of achter onze camper waren de Aziaatjes bezig met een spelletje met muntjes in hardplastic bakjes of zo gooien. Rotgeluid, maar gelukkig vinden ze nat worden ook niet lekker. Wij slapen blijkbaar goed op regen, want het is al kwart voor negen als we wakker worden. Het lekkere Noorse brood met Nederlandse kaas, Duitse melk en Spaanse koffie zorgt voor een heerlijk internationaal ontbijtje en relaxt lezen we nog even de reacties op het blog van gisteren. Wat leuk, dat er zo goed gereageerd wordt, al zien we beduidend meer lezers dan reacties. Mocht je het dagelijkse verslag waarderen, laat ons dan gerust eens weten dat je meeleest, dat motiveert ook om te schrijven. En vooral die foto´s, dat is gewoon veel werk, dus laat maar horen.

Met zoveel foto´s en een uitgebreid verslag ben ik er toch al snel twee uurtjes bezig, wat ik op zich totaal geen probleem vind hoor. Ik hou van fotografie en van schrijven en het geeft ons een schat aan herinneringen. Maar het kost dus gewoon veel tijd en ik waarschuw jullie dan maar meteen dat ik niet weet of ik de komende dagen dagelijks aan een blog toe kom, want we zitten dan met familie en vrienden in Flåm, waar we zondag Alberts verjaardag vieren. Dinsdagmorgen gaan we weer samen verder.

Terug naar de orde van de dag. Na regen komt zonneschijn en wij blijken het steeds weer te treffen. Nadat we de buurman de halve grasmat uit de camping hebben zien trekken, komen wij gladjes en netjes weg met praktisch dezelfde camper. We maken een stop bij het prachtige staafkerkje van Røldal en ik zie dat het open zou moeten zijn voor bezichtiging, maar tegelijkertijd zie ik twee dames heel veel bloemstukken met linten eraan naar binnen brengen. Het voelt respectloos om daar nu binnen te gaan, want er lijkt een begrafenis op komst. Ik maak dus een paar foto´s van afstand en we gaan weer verder. We werpen nog een blik op het lieflijke Røldal wat al vrij snel in de diepte verdwijnt, als de weg snel stijgt. Via de 134, een vrij ruime tweebaansweg, gaan we naar de 13, richting het noorden. Omdat dit op de kaart een flinke doorgaande route lijkt, maar ook een Turistveger is, weten we niet goed wat te verwachten. Het blijkt een smalle weg, waar je regelmatig moet inhouden om tegenliggers erdoor te laten of gewoon even stil moet blijven staan om niet met de zijkant van je camper in de rotsen te hangen. Links van ons stroomt een razendsnelle beek en rechts zit dus een berg.

Op zo´n 13 kilometer onder de stad Odda liggen de Latefössen, de beroemde tweelingwaterval, die duidelijk veel belangstelling trekt. Het is dan ook zeer de moeite waard om te zien en gelukkig laat de zon zich ook zien, al is het maar door een klein gaatje in de bewolking. We maken een praatje met andere vakantiegangers en Albert zet alvast een filmpje van dit indrukwekkende natuurgeweld op Facebook. Een stuk verderop, in Odda, wat de lelijkste stad van Noorwegen genoemd wordt, tanken we de camper weer vol. De grote wagen is behoorlijk zuinig met een verbruik van ongeveer 1 op 10 in deze omstandigheden, toppertje. Ik maak een praatje met de dame achter de kassa en koop twee lekkere koeken van haar voor onderweg. Ook haal ik onze eigen thermomokken uit de camper en tap lekkere verse koffie uit de automaat. Ondertussen vinden we Odda eigenlijk helemaal niet zo lelijk, er is gewoon veel industrie, maar ja, dat hoort er ook bij.

SONY DSC

We zien in Odda al bordjes over wegwerken en de nachtelijke afsluiting van een deel van de 13 tussen Hovland en Odda en al vlug zien we dat het niet misselijk is, dat stukje nieuwe aanleg. We rijden zeker zo´n vijf kilometer over een weg waar de weg dus weg is. Iedereen houdt netjes rekening met elkaar en geeft elkaar de ruimte om te passeren. Veel camperaars steken een hand op ter begroeting en ook auto´s waar je voor wacht doen dat, wij natuurlijk andersom ook. Vriendelijk weggebruik!

En zo rijden we omhoog langs het Hardangerfjord. In Lofthus, waar heel veel fruitbomen staan, zijn we duidelijk te laat voor de bloesem, maar het moet hier een paar weken geleden prachtig zijn geweest. Je kan natuurlijk niet alles hebben he? We stoppen er op het dorpsplein en ik loop naar de supermarkt voor verse broodjes, brood voor de komende dagen, een pakje grillworsten voor als we onverwacht toch zelf een keer moeten koken zonder vlees uitgelegd te hebben en ik zie ook kant-en-klare lasagne voor in de vriezer. En ja, de yoghurt die we nu al een paar dagen hebben gegeten is hier ook weer in diverse smaken, dat is een favoriet inmiddels. Tot slot een afwaskwastje, want die van de camper kan ik nergens meer vinden. Net als trouwens mijn shampoo en doucheschuim, die staan waarschijnlijk nog in Tau … gelukkig had ik nog meer bij me, want ik hou van mijn eigen merken. In de camper eten we onze lunch en kijken we naar alles wat er om ons heen gebeurt. De plaatselijke schooljeugd komt terug met de schoolbus, een jong stelletje backpackers knuffelt er lustig op los en een Aziatisch koppeltje is weer druk met de foto´s van haar met fjord op de achtergrond, waarna een selfie van beiden volgt. Poseren!

SONY DSC

 

Als we weer en route zijn, vinden we Kinsarvik, waar we eerder gepland hadden te stoppen, echt niet ver genoeg voor vandaag. Op een paar miezerige spatjes regen na, is het weer helemaal lekker en trekt de lucht weer lekker open. We besluiten dus de route volledig om te gooien en niet via Voss naar Flåm te gaan morgen, maar de Hardangervidda te gaan rijden, weer een Turistveger met wegnummer RV7. Dit is een hoogvlakte van jewelste en we zien wel dat we kans hebben in de wolken te gaan rijden, maar dat moet dan maar. En zo rijden we richting Eidfjord waar we niet de brug over het Hardangerfjord nemen, maar in de bizar lange en mooie tunnel op de rotonde (jawel, IN de tunnel) richting Oslo gaan. Echt zo gaaf, die tunnel!!

SONY DSC
Rondje in de tunnel

In Eidfjord wemelt het van de toeristen, er ligt een groot cruiseschip en aan de bussen te zien die we in het eerste uur tegenkomen, zijn het weer Aziatische mensen die op dagtocht zijn. Voorbij Eidfjord krijgen we nog een heleboel tunnels, waarvan er een helemaal als een spiraal loopt en daar raakt de Garmin compleet de weg kwijt. Wij gelukkig niet, het is gewoon rechtdoor rijden, maar dan in rondjes. We stijgen snel en rijden uiteindelijk tot op 1250 meter hoogte weer tussen sneeuw, ijs, veel rotsen en mos. Totaal anders dan gisteren, want toen gingen we een bergpas over, maar nu rijden we vele kilometers over deze hoogte en ervaren we weer een totaal ander landschap. Ik dacht dat Zuid-Noorwegen overal groen was met veel bomen, maar dit is een soort toendra waar weinig anders groeit dan mos en grassen en waar veel sneeuw waarschijnlijk tot ver in de zomer blijft liggen. En waterrijk, al die kleine meertjes ontstaan door smeltende sneeuw. Prachtige rit weer, dit land blijft ons verbazen. Wel rijden we op de hoogvlakte bijna continue door de laaghangende bewolking en duurt het een tijdje voor de zon zich weer laat zien, maar als dat zo is, is het ook ineens spectaculair mooi!

SONY DSC

Als we na een dik uur weer gaan dalen, zien we direct het landschap veranderen. De omgeving wordt groener, er komen weer bomen, de sneeuwvlaktes worden blauwe meren en de zon doet goed zijn best. We zien veel huisjes met gras en mossen als dakbedekking, wat goed schijnt te isoleren als er veel sneeuw valt. We zien machines staan om de weg sneeuwvrij te maken en blijkbaar moet je er regelmatig in colonne onder begeleiding overheen als er maar één baan sneeuwvrij is gemaakt. De tweebaansweg is trouwens wel heel vlot te rijden en goed breed, er is ook regelmatig vrachtverkeer en er rijden behoorlijk wat bussen.

Aan het eind van deze Turistveger ligt het toeristische dorp Geilo, waar veel ski-toerisme lijkt te zijn en alle voorzieningen te vinden zijn. Wij rijden door, want ons doel vandaag is de Birkelund Camping waar de Brabantse Rini en Franka de scepter zwaaien. Ik ´ken´ haar van het Noorwegenforum en de Facebookgroep Passie voor Noorwegen. Hun camping ligt in een prachtig dal, waar ook weer zo´n magnifiek mooi meer doorheen loopt. We krijgen een plekje achter op de camping, waar we stroom bij een van de hytter (huisjes) kunnen pakken. Het is eerlijk gezegd niet de mooiste plek, maar wel lekker dichtbij het sanitairgebouw en rustiger dan voorop de camping. Iedereen zit heerlijk buiten in de zon en dat blijft tot zeker acht uur zo, al vinden wij dat er wel een hele koude wind over de bergen waait. Volgens Franka, met wie ik een praatje maak, terwijl haar man frietjes, kroketten en hamburgers voor ons maakt, komt die kou omdat de wind over de sneeuw komt. Ze heeft vast gelijk! In de winter wordt het hier soms wel 35 graden onder nul, maar door de droge lucht, voelt dat veel minder koud aan. Ik vind het in elk geval supermooi hier!

IMG_2614

Onze Zwiterse buurvrouw loopt 1000 keer langs onze camper vanavond en kijkt af en toe erg boos naar binnen. Eh, omdat de kachel aan staat, de televisie ook nog erbij en dat we een grote luxe camper hebben (ha, is toch niet van ons, maar dat weet zij niet) of omdat we dik zijn? Dat is dan mooi wel haar probleem, want dat wij zo dicht bij staan, komt vooral omdat zij als enigen hun busje dwars hebben staan. Beetje vreemd typetje.

Verder zijn hier weer héél veel Nederlanders, zowel in de huisjes als op de camping, maar dat is niet zo raar, want deze camping staat in de ANWB-gidsen en is ook onderdeel van de website Vakantie naar Noorwegen.

Het is inmiddels half tien geweest, het is net zo licht als bij ons midden op de dag en dat blijft nog wel een tijdje zo. De zonaanbidders zijn nu toch wel allemaal naar binnen en wij hebben voor het eerst deze reis de kachel in de camper aan, want het werd echt kil hier vanavond. Ik heb zelfs sokken van Albert aangetrokken omdat ik zulke koude voeten had. Volgende missie: lekkere sloffen scoren!

Schermafbeelding 2017-06-16 om 20.50.07

Camping: Birkelund Camping, eh .. kosten weet ik zo niet meer, credit card bonnetje weg. Met stroom en WIFI en mooi gelegen. Drukke camping, met plastic zwembad, petanquebaan en speeltuintje. En kiosk met Nederlandse snacks dus!

SONY DSC

Klik hier voor de foto´s van vandaag.

24 gedachtes over “16 juni: IJzige vlakten, lieflijke dalen

  1. Ik ben dus één van die lezers die geen reacties achterlaat. 😉 Laat ik dat nu toch maar is doen. Via Passie voor Noorwegen op fb volg ik jullie blog. Wat heb je een heerlijke schrijfstijl, en elke dag kijk ik weer uit naar een stukje van jullie. Prachtige foto’s in een net zo’n prachtig land. Geniet nog maar even lekker daar!

    Like

  2. Het is weer een mooi stuk wat jullie gereden hebben. Morgen kan je hier wat voor je voeten kopen om ze warm te houden, ze hebben genoeg hier.

    Like

  3. Leuk verslag om te lezen en om in de stemming te komen ,we gaan over 3,5 weken zelf weer naar noorwegen om te genieten.hoop nog veel van jullie te lezen en te zien.

    Like

  4. Ik ben dus ook een lezer die geen berichtje achterlaat !😉. Dus nu maar gauw een berichtje! Blijven schrijven ! Krijg er een beetje een vakantiegevoel van !😊(moet nog 6 weken wachten!) Ik wens jullie een nog een hele fijne vakantie !😎

    Like

  5. Eerder vanavond al aan jullie gedacht bij het kijken naar Rail Away wat over Noorwegen ging. Heel imponerend en de reis ging ook naar Flåm! Ik vind jullie route best spannend. Foto’s kijk ik morgen. Het is bedtijd. Wens jullie al vast een gezellig verjaardags weekend!

    Like

  6. Ik lees ook elke keer mee hoor, gewoon doorgaan! Peter is ook 3 keer in Noorwegen geweest, ik helaas nog niet het staat hoog op ons verlanglijstje dus dat gaat er vast nog wel eens van komen! Groetjes!

    Like

  7. Hoi Monique, wat een mooi land. Alleen die tunnels lijken mij doodeng. De buurvrouw zal wel iets nodig gehad hebben, wat ze niet durfde te vragen 😃 Ik hoop dat weer wat beter wordt, zodat jullie nog veel kunnen genieten. En ik weer dagelijks je mooie stukjes kan lezen. Hoe gaat het met Albert zijn enkel trouwens, al wat beter ? Groetjes Dimphy.

    Like

    1. De buurvrouw vindt gewoon dat wij te dicht bij staan, maar zij zijn degenen die hier helemaal niet naar toe gewezen zijn. Die man zegt: ´gaan jullie pal naast die grote caravan staan´. Nou, daar stond dus dat busje al dwars.

      Die tunnels, da´s wel een dingetje, als je daar niet van houdt, heb je een probleem hier. Albert´s enkel gaat langzaam wat beter, maar is er nog lang niet. Groetjes!

      Like

  8. schitterend!!! Ik kan precies voor me halen waar jullie rijden. Mooie route! en sloffen hebben ze veel in Noorwegen. Leren buitenkant met wollen voering. Kosten wel wat. Die heb ik jaren gedragen.
    Noren hebben in huis altijd sloffen aan Nooit met schoenen ivm de sneeuw in de winter die je anders je huis binnenloopt.

    Like

  9. Met veel plezier lees ik je blog. Deze zomer staan we ook een paar dagen op de Birkelund camping. De route die jullie nu hebben gereden hebben wij deels ook al een paar keer gereden dus herken ik veel.

    Nog een fijne vakantie verder.

    Erica

    Like

  10. geweldig allemaal de verslagen zijn een genot om te lezen en wat een schitterende foto’s van een geweldig mooie natuur.. mooi hoor

    Like

  11. Geniet van jullie beschrijving en de foto’s zijn first class! Ik woon in British Columbia, Canada en wat lijkt Noorwegen op B.C. wat de natuur betreft. Geen wonder dat hier zo veel mensen uit Noorwegen wonen. Enjoy the rest of your trip!

    Like

    1. Ik denk dat je daar absoluut gelijk in hebt. Ik heb zelf deze week de vergelijking met de Icefields Parkway en ook de weg van Whistler naar Vancouver al gemaakt. Prachtig hier inderdaad. Leuk dat je ons van over de oceaan volgt!

      Like

  12. Petje af Monique dat jij er bijna iedere avond zo veel tijd in je reisverslag steekt, eerlijk gezegd is mij dat teveel werk. Ik hou het dan ook maar op een kort stukje en later het uitgebreide verslag. Maar genieten doe ik wel steeds van jouw verslag! Ook deze keer weer een prachtige reis.Albert alvast gefeliciteerd met zijn verjaardag en een gezellig weekend met elkaar

    Like

Wij vinden het erg leuk als je een reactie plaatst!

