9 juni: Camper ophalen en op pad

 

Wekenlang is het het mooiste weer van de wereld, echt waar. En dan ga je op vakantie (o nee, dat waren we dus al die weken ook al) en dan komt het werkelijk met bakken uit de hemel. Al bij het opstaan voel ik aan mijn hele lijf dat het ontzettend klam is, mijn botten zijn zo stijf als een hout en bij het minste wat ik doe, sta ik in het zweet. Het is 25 graden in het appartement en wij, verwend als we thuis in Spanje zijn met airco, vinden dat echt niks. Albert ziet de bui ook al hangen en als het rond half negen een beetje minder hard regent, besluiten we snel al zoveel mogelijk tassen, kratten en bakken in de auto te zetten. Ieder weldenkend mens zou denken dat we gaan verhuizen in plaats van een paar weken op vakantie. Maar wij zijn niet gek en het is niet onze eerste keer. Wij missen zelden iets als we op reis zijn, omdat we gewoon ons hele hebben en houwen meenemen 🙂

Nu is het deze keer wel anders, gingen we voorheen bij een camperreis op pad met een paar koffers vol kleding en andere handige dingen, waaronder vooral kaas, drop en een berg medicatie en medische hulpmiddelen, nu gaat er ook nog eens een hoop ander eten en drinken mee. Niet omdat we te gierig zijn om onderweg boodschappen te doen, maar het is gewoon lekker om al een flinke start te maken en niet tijdens je eerste vakantiedagen je een bult te sjouwen met boodschappen. In de USA deden we dat wel: de eerste stop was bij Walmart, waar we meestal aan één kar niet genoeg hadden. Nu hadden we dat lekker allemaal al in huis. In tegenstelling tot veel Noorwegengangers zijn wij geen dranksjouwers, want dat interesseert ons niet zoveel, maar dropjes en Nederlandse kaas zijn weer goed ingeslagen. Net als veel water en blikjes light frisdranken.

Na een snelle douche en de koffie bij buurvrouw Lenie, werk ik de laatste dingen weg in de keuken, terwijl Albert onder de douche gaat en met nog een koelbox vol dingen die mee gaan (vooral over van het gezinsweekend met Pinksteren) en de laatste toiletartikelen, taaien we af. Het klaart op, de zon schijnt en wij zijn ervan overtuigd dat we het weer flikken: we nemen de zon mee op vakantie. Laat het alsjeblieft zo blijven! Vrolijk rijden we naar Dreumel waar we bij Stam Campers duidelijk niet de enigen zijn die vandaag op pad gaan. Er worden diverse campers ingericht en uitgelegd door de medewerkers van Stam. Anita herkent ons direct, zij heeft ons in september al eens een camper laten zien. Na een gezellige begroeting en de formaliteiten van paspoorten en rijbewijzen, krijgen we een mooie set sleutels aan een vrolijk rood keycord plus het kentekenbewijs van de mooie Adria Coral Plus S670SL die buiten op ons staat te wachten. Plaatje, echt waar!

Terwijl Anita nog een rondje mee loopt, wat dingen nog uitlegt, de satellietontvanger aan de gang slingert en alle functies controleert, beginnen wij alvast wat spullen uit de auto naar binnen te slepen. Ik probeer zo snel mogelijk de nodige dingen weg te bergen, maar ontdek steeds weer kastjes die al vol staan met spullen en dan ineens weer verborgen plekken waar ook nog wel wat kan staan. We gooien het beddengoed en de tassen met kleding achter op het bed en de rest van de spullen gaat grotendeels achter in de garage. Daar staan ook allerlei dingen al die we mee krijgen, waaronder een paar fijne stoelen, een tafel, een paar vouwfietsen (tegen bijbetaling, dat wel), een droogrek en nog vele meer handigheden. Nog nooit hebben we een camper zo compleet meegekregen als deze keer. Daar kunnen die Amerikanen nog een puntje aan zuigen! Albert installeert de Garmin, een speciale camperuitgave die we van Jan zonder betaling mee hebben gekregen (dat is dus niet standaard) op onze beanbag en daar kijkt Anita dan weer met veel belangstelling naar. Na een goed uurtje zijn we op pad en al bij de eerste bocht horen we een laatje openvallen. Mmm, ja, terug in het campergareel: alles checken voor je weg rijdt! En het is zo mooi allemaal, alle deurtjes, kastjes en laatjes hebben een extra vergrendeling, maar die moet je dan wel gebruiken.

Bij de eerste gelegenheid stoppen we en sluit ik de lade, ik zet meteen mijn stoel een stuk achteruit en ontdek alle handige plekjes voor telefoons, fotocamera, notitieboekje, wegenkaarten en noem maar op. Je moet je zo´n camper toch altijd weer helemaal naar je hand zetten en gek genoeg is dat best weer heel erg wennen. Maar anderzijds ook niet zo gek, want we reden tussen 2007 en 2010 maar liefst zes keer met hetzelfde type motorhome, daar had gewoon alles een vaste plek en ik wist blindelings alles weer te vinden na een halve dag.

Het is druk op de weg en we rijden een stuk in de file voor we bij Beekbergen de afslag nemen richting Vakantiepark Het Lierderholt. We vinden het ver genoeg voor vandaag en hebben al maanden van tevoren hier een plekje gereserveerd. Omdat er een club op het camperveld staat, hebben wij een gewone plek gekregen (tegen lager tarief) tussen de vaste standplaatsen. Ook prima, alleen kwam het vandaag wat minder goed uit dat we echt helemaal achterop het park staan. Wel lekker rustig, maar toen we na het opmaken van de bedden en nog veel meer uitpakken en opruimen een hapje wilden gaan eten, was het wel afzien voor Albert. Rijden is geen probleem, maar lopen gaat nog niet zo makkelijk. Gelukkig was het wel de moeite waard, want de eeterij/frieterie hier op het park is erg goed! We hadden allebei een lekkere soep vooraf, tomatensoep voor mij, mosterdsoep voor Albert en genoten van prima varkenssaté met frietjes en lekker veel groentegarnituur. Het toetje wilde ik best met Albert delen, maar hij vond het niet zo lekker. Nou, ik wel!

Toen we kalm aan terug gehobbeld waren, ben ik lekker gaan douchen, de derde keer binnen 24 uur geloof ik. Ha, dat vind ik wel wennen hoor, zo´n héle grote camping, mensen die met hun afwasteiltjes naar zo´n gebouw gaan en dan met een tasje met je spulletjes naar de douche. Ik ben iemand die liefst gewoon in de camper doucht, maar dat water tanken en zo, dat moeten we nog wat leren. Gewoon de slang eraan en direct water innemen zoals we gewend zijn, dat werkt hier niet helemaal zo geloof ik. Komt goed, maar voor vandaag ben ik braaf met zo´n pasje op pad gegaan waar je dan een aantal minuten warm water voor krijgt. Geen probleem, lekker schoon weer. Ik heb zo´n vermoeden dat we vannacht lekker zullen slapen. Het koelt nu aardig af, alles staat tegen elkaar open en overal zitten mooie horretjes voor. Schitterend uitgeruste camper, we zijn zeer tevreden!

Morgen een dagje toeren door Duitsland! Sommigen hebben misschien al via Facebook gezien dat we te volgen zijn via Polarsteps, een App die via mijn telefoon volgt waar we zijn en hoeveel kilometers we afleggen. Ik zal een linkje maken in het zijmenu.

Onze foto´s worden ook tijdens deze reis verzameld in albums, waar dagelijks een linkje naar toe wordt gemaakt. Veel plezier!

Klik voor de foto´s van vandaag:

Route van vandaag – 157 kilometer (van huis via Stam naar Beekbergen):

Schermafbeelding 2017-06-09 om 21.31.03

 

8 gedachtes over “9 juni: Camper ophalen en op pad

  1. Leuk, daar is het eerste verslag!
    Ben reuze benieuwd of de camper er van binnen net zo uitziet als een Amerikaanse. Hij lijkt zo op de foto een stuk kleiner.
    Ik heb me aangemeld bij Polarsteps, ik had er nog nooit van gehoord, moet het nog even uitvogelen maar leuk joh!
    Geniet lekker verder, wij genieten mee!
    Liefs van ons!

    Like

    1. Ingrid, die camper is een stuk kleiner dan wij gewend zijn hoor. Hij is 7,5 meter, vergelijkbaar met een 23 ft. in de USA. Maar wel veel slimmer ingedeeld en sowieso veel comfortabeler. Betere zitkussens, degelijker, luxer. De kleine ruimte is wennen, geen slide-outs 🙂

      Liked by 1 persoon

  2. Wow, wat een mooi ding. Ben benieuwd hoe hij er van binnen uitziet.
    Ik kan me voorstellen dat je even moet wennen met inrichten. Bij ons ging het gewoon op de automatische piloot. Die Amerikaanse huurcampers hebben al jaren dezelfde inrichting.
    Geniet er lekker van, ik kijk al uit naar je volgende verslag.

    Like

Wij vinden het erg leuk als je een reactie plaatst!

