19 juni: Met het treintje naar Myrdal

SONY DSC

Volgens mij zijn wij na een week in Noorwegen al een beetje verwend. Vandaag deden we namelijk een excursie hier en dan ook nog eens een hele bekende. Een van de mooiste treinreizen ter wereld en wij vonden het wel aardig, maar eigenlijk niet zo heel bijzonder. Hoe dat zo?
Laten we maar het bij het begin beginnen. Zoals bijna elke dag, komt de zon als een cadeautje, want er was echt de hele dag regen voorspeld. Wij hebben een langzame start vandaag. Ik ruim de camper binnen op, Albert organiseert de garage weer en vult mijn voorraad hier aan en ook neem ik alle tijd om te douchen en te tutten. We ontbijten vandaag in eigen huis en gaan rond 11 uur op de koffie bij de buren. De koekjes zijn door ons aangeleverd, dus een beetje eerlijk is het wel. Zij hebben tenslotte meer ruimte dan wij hier.
Rond 1 uur stiefelen we met zijn allen weer de camping af om aan de overkant van de brug een hapje te gaan eten. Er is vandaag geen cruiseschip, maar toch wemelt het van de groepen toeristen. Ze blijken gewoon allemaal per bus hier naar toe gebracht te worden. We gaat naar het Toget Café, gebouwd als treinwagon met een hele grote aanbouw, die wel nodig is ook, want het is druk. Buiten staan allerlei eettentjes, kraampjes, met lekkere snacks, wafels en nog meer. Maar als het dan weer gaat regenen en je wilt toch nog even rustig zitten, dan heb je gauw gekozen. We eten met z´n vijven twee pizza´s op en Niske kiest voor een sandwich.
Als de trein binnenkomt zorgen wij dat we snel in de rij staan om een fijn plekje bij elkaar te zoeken. Ik had van tevoren aan de ticketdesk onze online reservering laten uitprinten en we zagen toen dat er op de heenweg z´n 40 plekken vrij zouden zijn en terug meer dan 200. Waar al die mensen dan blijven? Dat zagen we later. We vinden makkelijk twee coupe´s waar we met z´n zessen 12 plekken in kunnen nemen, dus ruimte genoeg. De trein gaat van Flåm naar Myrland, een inmiddels onbewoond dorpje wat ontstaan is doordat de mensen die werkten aan de aanleg van de spoorbaan er woonden. Het is echter geen puur toeristisch treintje, het zorgde voor een belangrijke verbinding voor de mensen hier in Sogn of Fjordane, de fjordenregio en andere delen van het land, zoals Oslo en Bergen. En dan snappen we ook waarom er zoveel minder mensen mee terug gaan, in Myrdal stroomt de trein leeg en stappen heel veel mensen over op de trein naar Bergen. Er zijn ook nog een paar sportievelingen die te voet (5 tot 6 uur wandelen) of met de fiets terug gaan. Er zijn volop fietsen te huur daarboven en die kan je beneden weer achterlaten (2 uur fietsen door de regen dus vandaag). En ook van al die watervallen word je nog kletsnat.

SONY DSC
Op de website van de Flam Railway staat dat het niet uitmaakt aan welke kant van de trein je gaat zitten, maar dat ben ik dus niet met ze eens. Als je richting Myrdal rechts zit, zie je veel en veel meer mooie vergezichten dan links. Het is wel zo dat de trein stopt bij een prachtige waterval, de Kjosfossen, waar ook nog een mooi liedje klinkt, iets zweverigs, sorry, ik ben niet zo goed in dat soort dingen. Het is er echter drijfnat en ik besluit met nog een aantal anderen, dat we het wel best vinden. Van ons gezelschap gaat alleen Frank er even uit, maar die komt ook al snel weer binnen. En die zit dus links, maar omdat de trein daar stopt, kan iedereen die bekijken.
Verder? Mooi, veel watervallen, snel stromende riviertjes, maar hebben we die niet al een week lang op allerlei prachtige routes al gezien? Ja dus. Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat het een heel duur ritje is, voor dik 50 euro per persoon, als je toch al een road trip maakt en veel van dit geweldige land kan bekijken vanuit je eigen auto of camper. Het voegde voor ons niet echt veel toe en daar waren we het allemaal over eens. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat het voor mensen die een cruise maken een prachtige kans is om wat van het binnenland te zien.

FullSizeRender 19
Wij vonden het vooral jammer dat het maar bleef regenen en besloten thuis lekker aan te vallen op die heerlijke zalmen die we gisteren gekocht hebben. Met aardappelsalade, een verse groene salade, foccacio en toast, aten we een koningsmaal! En omdat iedereen eigenlijk wel moe is, sluiten we de dag vroeg af. Het is nog geen half negen, maar als we niet uitkijken, vallen de luikjes al dicht. Morgen na het ontbijt drinken we nog een keer samen koffie en dan gaan we allemaal weer onze eigen weg. Het weerbericht voor de komende twee dagen ziet er heerlijk uit! Ach, als ik hoor dat jullie in Nederland een tropische dag hebben met een compleet hitteplan, dan is het hier nog niet zo slecht! En Spanje zucht ook al onder een hittegolf, dus we klagen niet.

Er zijn vandaag door mij niet veel foto´s gemaakt. Door de ramen van de trein werd het blubber en buiten was het nat. Maar wát er is, kun je bekijken natuurlijk: klik hier.

4 gedachten over “19 juni: Met het treintje naar Myrdal

  1. Ja, het was jammer van het weer (regen) en we zijn inderdaad verwend met het weer en alle indrukken van de afgelopen week. Niske en ik hebben de Flåmbana ook al een keer eerder gedaan met onze zoon. Dat was in oktober met een zonnetje en sneeuw boven op de berg. Dan ziet e.e.a. er heel anders uit. Hoe dan ook hebben we het toch wel weer gezellig gehad met z’n zessen.

    Like

  2. Ziet er wel weer prachtig uit!
    Die muts hebben ze jou toch niet aangesmeerd hè Albert!
    Jullie treffen het echt met het weer. Hier is het bloedheet en blijft de hele week nog zo, pffff….
    Lekker doorgaan met genieten daar en veel plezier!

    Like

Wij vinden het erg leuk als je een reactie plaatst!