13 juni: Slingerend langs fjorden

SONY DSC

Rustig aan wakker geworden met meteen de ogen gericht op het dakluik in de slaapkamer. Blauw! Dat zien we graag! We beginnen met een ontbijtje met het heerlijke brood wat we gisteren gekocht hebben. Mmm, dat gaat goed komen deze reis, in tegenstelling tot het getob om goed brood te vinden in Amerika, vinden we dit volgranenbrood direct lekker. Simpel plakje Beemsterkaas erop, jong belegen voor mij, oud voor Albert en een beker melk erbij en we genieten. Albert is trouwens elke morgen als eerste uit bed, zoals we ook thuis doen en zet het pruttelpotje met de koffie klaar. Ik kan dus zo aanvallen als ik uit bed kom.

Na het ontbijt komt het vierwekelijkse klusje van de pillendoos. We gebruiken allebei diabetesmedicatie en de bijbehorende standaardpillen voor cholesterol en bloeddruk en daarnaast wat voedingssupplementen, voor mij een hooikoortspil en een duindoornoliecapsule voor droge ogen. Alles bij elkaar een hele zwik pillen en die doen we altijd voor 28 dagen in een grote pillendoos die we vorig jaar scoorden bij Walmart. Ceceline, die mag op het lijstje als je wilt, ik wil er graag nog zo een zodat hij niet steeds mee heen en weer hoeft . Omdat we geen problemen wilden met de douane in Noorwegen, had ik voor de eerste dagen de pillen in een kleiner doosje meegenomen, zodat de rest in de originele verpakking bleef. De grootste zorg was hoe ze zouden omgaan met de CBD-olie die Albert eigenlijk niet wil missen. We hebben dus een aangebroken flesje en een vol flesje mee. Niet verborgen, want dan maak je jezelf nog veel verdachter, maar gewoon open en bloot. Maar we hebben echt geen douane gezien, we konden zo doorrijden van de boot af. Weer een meevaller, ze zagen vast aan onze eerlijke gezichten dat hier aan boord geen drank te vinden is 🙂

Verfrist en opgetut vertrekken we rond half tien van de camping, nadat we al heel wat mensen hebben zien weg gaan. Wij gaan ons niet druk maken, we hebben een rit van ruim 2 uur op de planning, zo´n 138 kilometer. Ik dacht dat we terug zouden moeten naar Vigeland, maar de Garmin stuurt ons richting Lyndal. Nu ik terug kijk op mijn eigen routeboek, klopt dat trouwens ook. We rijden langs het ene fjord na het andere waarbij we bij Lyndal duidelijk zien dat er een open verbinding is met de zee, want er liggen hele grote vrachtschepen en ook een booreiland. Na Lyndal komen we weer op de E39, de doorgaande route, waar het misschien minder lieflijk en ruig is, maar toch ook nog heel erg mooi hoor. Zo komen we door een lange tunnel van bijna 2 kilometer en zitten dan direct op een indrukwekkende hoge brug om direct weer een tunnel in te duiken, waarin gewoon ook op- en afritten zitten naar andere plaatsen. Gaaf!

SONY DSC

Een stuk voor Flekkefjord stoppen we even omdat Albert op de bochtige wegen geen kans heeft gehad om zijn thermobeker koffie op te drinken die ik na het ontbijt had gemaakt voor onderweg. We komen op een prachtige picknickplaats bij een restaurantje wat heel toepasselijk Pitstop heet. Na toiletbezoek en de eerste keer tanken hier in Noorwegen, rijden we weer verder. Kijk trouwens op de foto´s eens hoe bijzonder dit tankstation is. Gewoon een grote tank brandstof, een betaalpaal en een pomp. That´s it! Schade: 48,5 liter diesel voor 56 euro. Vergelijkbaar met Nederland dus.

We rijden na een goede drie kwartier Flekkefjord in, eigenlijk met het doel om daar een stuk van de Hollandse handelsgeschiedenis te bekijken, maar Albert is nog steeds niet erg mobiel en loopt toch liever dan dat hij de fiets pakt. Een verkeerde stap bij het afstappen en hij is nog verder van huis. We vinden achter de Rema 1000 een prachtige camperplaats met een dumpstation, waar we meteen de vuilwatertank even lozen, drinkwaterinname (maar wij moeten nog steeds een slang kopen of met de gieter aan de gang) en toiletten. Verder zijn er hele mooie, moderne stroompalen. De plek is direct aan het water en ziet er super uit. Voor een overnachting kan je betalen aan een betaalautomaat. Wat je moet doen als je maar een paar uurtjes blijft, is ons niet duidelijk, dus wandelen we maar gewoon naar de brug. Die steken we over en we lopen een klein rondje door het leuke stadje met al zijn witte huisjes en het mooie kerkje. Aan het water drinken we op een terrasje koffie met voor allebei een lekkere koek. Ik betaal 107 NOK, omgerekend in euros € 11,32. Niet goedkoop, maar dat wisten we van tevoren. Ik bedenk me nu maar wat we al uitgespaard hebben door toch koffie uit Spanje mee te nemen, waar we € 5,50 voor een kilo koffiebonen betalen bij de Mercadona 🙂

Bij terugkomst op de campingplaats zien we twee dames met gele hesjes, die campers en auto´s met caravans bekijken en mensen aanspreken waar mogelijk. We schieten ze maar direct zelf aan en vragen hoe we moeten betalen als we niet overnachten hier. Nou, dat is duidelijk, dan mogen we hier niet staan, dit is alleen voor de kampeerders onder ons. Ha, gelukkig zijn we toch al van plan om weer te vertrekken en hebben we al mooi gedumpt. Albert maakt nog snel gebruik van het toiletgebouwtje, wat de dames oogluikend toestaan. We rijden om het gebouw heen en parkeren gratis ´voor klanten´ bij Rema 1000, waar we een paprika, uien, prei en lekkere yoghurt halen. De yoghurt is straks nog een lekker laat-op-de-avond-toetje, de rest is gebruikt voor een heerlijke spaghetti bolognese.

We vervolgen onze route via de 44, een hele mooie, bochtige, bergachtige route langs weer veel fjorden. Een stuk buiten het stadje stoppen we voor een lunch met de ook nog gekochte aardbeitjes op dat lekkere brood en dan vervolgen we onze route weer. Het is een pittige rit voor mijn chauffeur, maar zoals hij zelf zegt: hij geniet met volle teugen! We ergeren ons wel continue aan een piepje in de auto, een soort alarm, waarvan we de reden maar niet kunnen vinden. Na diverse keren zoeken, komt Albert erachter: het is een alarm wat aangeeft dat onze verswatertank gevuld moet worden. Gaan we doen, met de gieter! Douchen in de camper hoeft vandaag toch niet, want er is hier op Steinsnes Camping in Egersund, waar we halverwege de middag aan kwamen een prachtig douchegebouw. Mét wasmachines, waarin ik vandaag al twee wassen heb gedraaid, waarvan de laatste nog in de droger zit. Op één of andere manier heb ik veel minder badhanddoeken bij me dan ik dacht, in Spanje al wat ingepakt en in Nederland gedacht dat dat al genoeg was. Ach, die vinden we onderweg ook nog wel een paar, maar voor nu waren we er doorheen.

We staan hier prima, langs een woest stromende rivier met zalm erin, samen met diverse mensen die we onderweg al eerder zagen. Op de boot of op de eerste camping. Albert gaat na de inspannende rit een uurtje liggen om zijn hoofd en zijn enkel rust te geven en ik installeer me met iPad en een flesje bruiswater met smaakje in mijn luie stoel voor de camper. Uit de wind en in de zon is het heerlijk, ik zie zelfs mensen met ontbloot bovenlijf buiten zitten. Ik word diverse keren aangesproken, in het Duits, het Engels, onvervalst Vlaams en gewoon in het Nederlands. Grappig, dit soort campingleven kennen wij helemaal niet. Amerikanen zijn toch wel heel erg op zichzelf en in die grote motorhomes speelt zich gewoon het hele leven af. Hier zie je iedereen lopen met toiletcassettes, men zoekt WIFI, gaat een stukje wandelen, naar de douches, de afwas doen en noem maar op. En er is veel onderlinge gezelligheid, dat valt echt op. Ook de eerste contacten van Facebookgroep Passie voor Noorwegen zijn gelegd. Leuk, ik zag op Facebook dat Cor en Miranda degenen zijn waarmee ik een gezellig praatje had!

Ook wij doen mee aan ´campinglife the European way´. Ik veeg het campertje uit, doe de vaat (wel in de camper dus) en Albert loopt bij gebrek aan een waterslang zes keer met de gieter om de tank weer te vullen. Ook het schijthuisje moest natuurlijk weer even gekiept worden, je weet maar nooit hoe we de nacht door gaan brengen.

Na een klein buitje zojuist, is het nu weer lekker droog en ik zie de zon weerkaatsen op het riviertje. Onze eerste volle dag in Noorwegen was helemaal wat we ervan verwacht hadden. Geweldige natuur, hele vriendelijke mensen, mooie smalle kronkelwegen en dan ook nog de zon erbij!

Ik wil nog wel graag mijn excuus maken voor mijn soms korte reacties op berichten die ik krijg via Facebook, zowel openbaar als privé. We zijn gewoon niet de hele dag online, dat wil ik ook niet, want dan mis ik al dat moois hier, dus ik kan het simpel allemaal niet helemaal bijbenen. En dat hoeft ook niet, vind ik persoonlijk, want vaak zijn het toch vragen over hoe het gaat, waar we zijn, wat de plannen zijn en hoe het weer is. Wie het blog leest, krijg vanzelf antwoord op al die vragen! En de foto´s zeggen nog veel meer dan al die woorden. En wil je zien waar we zijn, meld je dan aan als volger op Polarsteps, die weet dat precies. Gratis en voor niks! Sommigen vinden het superleuk en uniek, wij ook 🙂

Klik hier voor de foto´s van vandaag!

Steinsnes Camping, Egersund. Keurig netjes, strak geregeld, prachtig sanitair, goede wasgelegenheden en op een leuke plek aan de rivier. Met speeltuintje! Betaald: 285 kronen inclusief stroom en gratis WIFI.

Temperatuur: ongeveer 16 graden, zon en af en toe wat wolken.

Schermafbeelding 2017-06-13 om 21.00.21.png

6 gedachten over “13 juni: Slingerend langs fjorden

1. Begrijp je helemaal hoor, het is al leuk wat te lezen van je onderweg. Vind het knap wat jullie allemaal doen. Kan jullie ook helemaal volgen op de weg, Geweldig.

2. Wij hebben ook slecht internet op dit moment en ook ik reageer niet altijd op mensen die meelezen en een reactie plaatsen. Zal dat morgen ook even vermelden om mijn blog.
    Ik heb zelf ook een pillendoos voor mijn medicijnen maar deze is maar voor 7 dagen. Ik ga dus bij de Walmart op zoek naar een voor 4 weken. Goede tip!
    Prachtige reis maken jullie tot nu toe. Ik moet wel lachen om de capriolen rond het zeikvat cq poepdoos.

3. Wat schrijf je leuk. Ik wil je verhalen graag volgen. 2 jaar geleden ook dit stuk gereden met mijn dochter. Fijne vakantie.

Wij vinden het erg leuk als je een reactie plaatst!